"Mama, ik wou dat je dood was!"
Als jouw kind dit tegen je zegt, dan kan dat wel even schrikken zijn.
Zo’n uitspraak komt binnen en kan je raken.
Maar wat je ook kan horen is:
“Mama, ik wou dat IK dood was. Of: “Ik wou dat ik niet bestond.”
Zo’n uitspraak raakt je in je hart.
Het is heel verdrietig als jouw zoon of dochter zich niet gelukkig lijkt te voelen.
Toch hoor ik deze zinnen regelmatig in mijn praktijk.
Vanzelfsprekend is het goed om door te vragen en het gesprek aan te gaan met jouw zoon of dochter. Zo kan je achterhalen waarom hij of zij zich zo voelt. En misschien zijn er ook gesprekjes nodig met de leerkracht. Of met de trainer van de turn- of voetbalclub om een zo’n goed mogelijk beeld te krijgen wat er zich in het hoofd van jouw kind afspeelt. Misschien is jouw zoon of dochter heel goed in staat om het te verwoorden. En kan je samen en/of met de leerkracht er actie op ondernemen.
Als praktische tips niet helpen
Toch zijn de ouders die in mijn praktijk komen, dit stadium meestal allang voorbij.
Want als de praktische tips niet hebben geholpen, dan wil je verder kijken.
Je wil dat je kind zich snel weer gelukkig voelt!
Als ik aan ouders vraag wat zij voor hun zoon of dochter wensen, dan zeggen ze vaak:
“Dat mijn kind zichzelf kan zijn, zich veilig voelt, gelukkig is.”
Maar bijvoorbeeld ook:
“Dat hij goed is zoals hij is en dat hij op zichzelf mag vertrouwen.”
Soms lijkt een probleem ontzettend groot en lijkt er nauwelijks nog een uitkomst.
Ouders vertellen mij in het eerste kennismakingsgesprek dat ze zich met regelmaat verdrietig, gefrustreerd, machteloos of radeloos voelen. Omdat ze vaak niet meer weten wat ze met de problemen met hun zoon of dochter aan moeten. Nogal eens zijn ze bij een psycholoog geweest en heeft het niet voldoende geholpen.
Waarover zijn ouders dan machteloos? Ik geef in deze nieuwsbrief een paar voorbeelden die ouders noemen over hun zoon of dochter in de leeftijd 6 t/m 12 jaar:
“Dat hij niet gelukkig is, dat hij veel verdriet en boosheid heeft. Dat ik daar als ouder niet de juiste dingen in doe.”
“Mijn grootste angst is dat hij niet wil leven, of dat hij wil dat hij niet bestond.”
“Er leeft veel in haar wat haar belemmert zichzelf te laten zien.”
“Hij wordt heel boos en agressief en loopt vast in dingen waar wij niet de hand op kunnen leggen.”
“Ze is druk en absoluut niet stuurbaar. Ze doet het alleen bij ons. Op school loopt het goed.”
“Iedere dag opnieuw die strijd. Ze wil ook niet geholpen worden. Er gaan veel uren verloren aan strijd.”
“Hij zit drie keer per dag onder de tafel op school, omdat hij zijn emoties niet onder controle heeft.”
Wat nodig is om te doen
Een kind is vooral zichzelf. Met zijn eigen unieke talenten en karaktereigenschappen. Maar wat je raakt in jouw kind, raakt een thema aan in jouzelf.
Als je mijn nieuwsbrieven al wat langer volgt, dat weet je ondertussen wat er nodig is om te doen.
Namelijk: bekijk het eens van een hele andere kant. Kinderen wijzen je namelijk de weg.
De strijd met jouw zoon of dochter, is een weerspiegeling van de strijd in jezelf
en die kan jij zelf oplossen. Door aan te kijken wat jouw zoon of dochter jou laat zien. Zijn of haar moeilijke gedrag wil jou iets vertellen. Niet dat jij het niet goed doet, maar vaak is er iets wat jou zelf in de weg zit. Iets met jezelf, of iets van vroeger, of met je werk, met je partner of in je familie. Diep van binnen voel je vaak ook wel dat er iets niet lekker loopt in jezelf.
Voor jou als ouder kan dit ingewikkeld zijn en laten we eerlijk zijn: dat is ook moeilijk. Als ouder heb je vaak geen afstand tot het probleem. Als het om je eigen kind gaat, zit je er snel in verstrikt.
Wat de kern van het probleem WEL is, hebben we samen snel gevonden. Ik vertaal nl. de letterlijke woorden van jou over jouw zoon of dochter, naar het proces IN jou. Als ik die woorden vertaal, dan staat er wat de strijd in jou is.
En door de vertaalde woorden terug te geven, hoor ik wat het verhaal van jou erachter is.
In mijn oude werk in het speciaal basisonderwijs, heb ik deelgenomen aan menig multidisciplinair overleg, maar ik ervaar nu al 8 jaar in opgelost mijn praktijk dat problemen met kinderen op deze manier, sneller en effectiever kunnen worden.
Wat mag opnieuw geboren worden?
Als ik vraag aan de moeder of vader van het kind: “Diep van binnen wens ik dat ik mezelf veiliger voel en gelukkig ben…. raakt deze zin jou?”
En weet je, als je jouw eigen woorden vertaald terug hoort, dan raakt het eigenlijk altijd. Het raakt aan het verdriet of de problemen die er nog in jou zitten. In wat je nog te verwerken hebt en/of waar je eigenlijk niet het leven leeft zoals je het zou willen. Of waar je een hekel hebt aan een deel van jezelf. Je soms doods voelt. In een enkel geval zelfs zegt… nou voor mij hoeft het zo niet meer.
Er is dus een deel in de ouder… wat figuurlijk ‘dood’ mag gaan. Welke gezonde veranderingen mag de ouder in zijn of haar leven doorvoeren in zichzelf? Wat mag over-gaan naar een volgende toestand? De liefdevolle ouder mag opnieuw geboren worden, in iemand die weer gelooft in zichzelf en vanuit vertrouwen handelt.
Samenvatting
Dus… “Mama, ik wou dat je dood was”… kan een spiegeling zijn voor een deel in jou, waar jezelf genoeg van hebt.
En ook een kind wat zichzelf dood wenst, kan deze wens spiegelen voor de ouder. Waar mag de ouder weer gaan leven?
In bovenstaande cirkel lees je voorbeelden van zinnen van ouders over hun basisschoolkind met de vertaalde zin voor de ouder ernaast. Het is slechts een voorbeeld van gemixte casussen. Hiermee wil ik je een beeld geven hoe vertalen werkt. In werkelijkheid is ieder verhaal anders en kunnen zinnen in de context van het hele verhaal op meerdere manieren worden vertaald.
Wil je meerdere vertaalcirkels bekijken? Lees dan hier over de
baby, de
peuter, en de
puber.
Wil je meer weten?
Maak dan een afspraak voor
een kennismakingsgesprek. In dit gesprek gaan we in op het probleem van jouw zoon of dochter (van 0 t/m 21 jaar). Bij dit en alle eventuele volgende gesprekken is jouw/jullie kind zelf niet aanwezig.
We gaan samen de 7 omkeervragen doen, zodat je begrijpt hoe de spiegelende band tussen ouders werkt. We maken samen het gezinskruis, zo krijg je inzicht in hoe de spiegeling in jouw gezin werkt.
En je krijgt de eerste inzichten mee. Als het probleem niet zo groot is, heb je soms aan dit gesprek al genoeg. Speelt er meer, dan krijg je een advies: of om een volgende bijeenkomst in te plannen of te kiezen voor een traject (‘Het cadeau van mijn kind’) van 6 bijeenkomsten. Maar voel je vooral vrij om te kiezen wat goed voor jou voelt.
Hartelijke groeten,
Marie-Rose