Niet naar school willen

Een andere kijk op kinderen die niet naar school willen.

Inleiding 

Het probleem van kinderen die niet naar school willen, kent vele gezichten en raakt verschillende leeftijdsgroepen. Van een jonge peuter die angstig wordt bij het afscheid nemen tot een puber die spijbelt van de middelbare school. Als je kind niet naar school wil, dan kan je dat als ouder enorm raken. Je bent soms verwikkeld in een enorme strijd en het liefst wil je dat ze morgen meteen weer naar school gaan.  

Voor ouders kan het feit dat hun kinderen niet naar school willen een eenzame en langdurige strijd zijn. Vaak hebben ouders al alles geprobeerd, van gesprekken met school tot externe deskundigen en behandelplannen. Er is soms sprake van faalangst, verlatingsangst, gepest worden, hoog sensitiviteit, hoogbegaafdheid, een trauma of persoonlijkheidsproblemen zoals een vorm van autisme. 

En zeker... Al deze hulp en inspanningen zijn zinvol. Tegelijkertijd is mijn ervaring dat de kern niet wordt aangeraakt."

 

Kijk eens op een andere manier

Een conflict met je kind is vaak een innerlijke strijd met jezelf. Onbewust spiegelen kinderen ons liefdevol welke innerlijke verhalen nog aandacht verdienen. Het 'niet naar school willen' raakt aan een innerlijk conflict van de ouder, bijvoorbeeld het gevoel 'IK (de ouder) wil niet meer naar MIJN (levens)school'. Dit nodigt de ouder uit om dieper te kijken en te onderzoeken welke aspecten van hun huidige levenspad niet meer goed voelen. Is dit gerelateerd aan het verleden of aan het heden? Heeft het bijvoorbeeld te maken met het huidige werk dat weinig voldoening geeft?

Als we de woorden van ouders vertalen, komen we tot het innerlijke proces van de ouder. Welke betekenis heeft de opvoeding en het verleden voor hen? Welke verhalen blijven er nog onverteld? Welke lasten of overtuigingen mogen ze vrijlaten om ruimte te maken voor groei en vrijheid?

 

Fietsen zonder zijwieltjes.

Elke ouder gebruikt verschillende bewoordingen om het probleem te beschrijven, wat ook vraagt om een unieke vertaling. Echter, sommige veelvoorkomende uitspraken van ouders bij kinderen die niet naar school willen zijn als volgt:

  • "Hij claimt mij." -> Dit kan vertaald worden als: "Mama, ik dwing jou om naar een deel van jezelf te gaan."
  • "Hij heeft verlatingsangst." -> Deze zin roept op tot zelfreflectie en kan worden begrepen als: "Mama, wie ben jij als je op jezelf staat?"
  • "Mijn kind kan niet zonder ons." -> Dit kan een dieperliggende boodschap hebben en vertaald worden als: "Mama, op wie heb jij altijd geleund in jouw leven? Durf jij te ‘fietsen zonder zijwieltjes’?"

 

 

Tips voor jouw kind

1.    Het is belangrijk om kalm, liefdevol en duidelijk te blijven, zelfs wanneer er sprake is van een intense strijd.

2.    Houd bij jonge kinderen het afscheid kort. Herhaaldelijk zeggen "I love you" kan het kind opnieuw verbinden met de emotie van de ouder, wat hun onzekerheid kan vergroten.

3.    Moedig de zelfstandigheid van je zoon of dochter aan door hen regelmatig taken te laten uitvoeren zonder hulp van de ouders, zoals het inruimen van de wasmachine, het bakken van een cake of het doen van boodschappen. Dit draagt bij aan het ontwikkelen van zelfvertrouwen en het besef dat fouten maken een natuurlijk onderdeel is van leren en groeien.

4.    Zelfs bij heel jonge kinderen is het stimuleren van zelfstandigheid mogelijk door hen taken te laten uitvoeren op hun eigen niveau.

 

 

Naar je eigen kern gaan

Als ouder heb je er ALLES voor over dat de problemen zich met je kind oplossen, toch?

Het is belangrijk om te beseffen dat je kind hetzelfde voor jou over heeft. Kinderen zijn bijzonder, puur en wijzen ons de weg. Daarom kan je soms nog zoveel tips en hulpverlening ontvangen en zijn de problemen nog steeds niet opgelost. Dan is de kern nog niet geraakt. Durf naar je eigen kern te gaan en te zien wat er opgelost mag worden in jou.

 

Jouw kind wordt niet belast bij mijn bijeenkomsten, wat ideaal is voor een peuter of puber die niet meer naar school wil.

 

“Weet je wat ik mijn kind wens? Dat hij weer vrij en blij naar school gaat. Zonder zorgen en zonder te veel na te denken. Wat van al dat nadenken maakt hij het nog ingewikkelder in zichzelf.”

“En voor jou Mama, weet je wat ik jou wens? Dat jij je weer vrij en blij voelt om jouw levenspad te bewandelen. Zonder zorgen en zonder te veel na te denken. Want van al het gepieker maak je het diep van binnen nog ingewikkelder in jezelf.”


Afsluitend verhaaltje

Terwijl Lucas steeds zekerder wordt op de fiets, denkt Anna aan de woorden van haar vriendin: "Durf je te 'fietsen zonder zijwieltjes'?” Ze begrijpt nu wat die woorden betekenen. Het gaat er niet om dat Lucas haar niet nodig heeft, maar dat hij de kracht heeft om op eigen benen te staan, om zijn eigen weg te vinden, zelfs als dat betekent dat hij af en toe hulp nodig heeft om in balans te blijven.

En terwijl ze naar haar zoon kijkt, die steeds verder weg fietst, voelt Anna een gevoel van vreugde en bevrijding in haarzelf. Haar zoon leert haar om te fietsen zonder zijwieltjes, om op eigen benen te staan, om haar eigen weg te vinden in de wereld. En dat zij leert om los te laten, om haarzelf de ruimte te geven om te groeien en te bloeien, zelfs als dat betekent dat ze af en toe moet ervaren dat ze valt en weer opstaat.

 

#Kinderen #kindertolk #Presentchild #holistisch

#Opvoeding #Ouderschap #Zelfreflectie

#Zelfstandigheid #Onderwijs #InnerlijkeGroei

#Familie #PersoonlijkeOntwikkeling

#Emoties

 

 

 


A young boy is riding a red bicycle on a road.
door Marie-Rose 29 mei 2024
Human Design en hoe het je kan helpen “Ben je gestopt met vertalen?” vragen mense n me wel eens. Nee hoor, zeker niet. Vertalen blijft voor mij de meest liefdevolle en effectieve manier om ouders te helpen met de problemen van hun kinderen. en kind volgt zijn eigen pad, maar e en strijd met je kind gaat vaak over iets in jezelf. Je kind laat je uit liefde zien dat je naar een verhaal in jezelf mag kijken. Door de woorden van ouders te vertalen, komt het onderliggende verhaal naar boven waar de ouder onbewust mee zit. Als dit bewust wordt, verdwijnen vaak de problemen van je zoon of dochter. Ik heb hier de laatste tijd regelmatig Instagram-posts over gemaakt. Als je interesse hebt, kun je ze hier bekijken. Wat is Human Design? Human Design is een systeem gebaseerd op je geboortegegevens dat je helpt jezelf beter te leren kennen. Je Human Design Chart is als een blauwdruk die je eigen energie en wat jij te bieden hebt in deze wereld, laat zien. De chart is opgebouwd uit elementen uit de I Ching, astrologie, Kabbala, het chakrasysteem en kwantumfysica. Het gebruikt dus een brede basis aan informatie. Het is een uitgebreide studie, want Human Design bevat veel lagen die verder gaan dan alleen de types. De 5 types in Human Design In Human Design werken we met vijf basistypes: Manifestor Generator Manifesting Generator Projector Reflector Wil je zelf eens beginnen en onderzoeken wat Human Design voor jou kan doen? Start dan hier. Als je je exacte geboortetijd niet weet, kun je deze opvragen bij DigiD. Human Design in mijn praktijk Veelvoorkomende vragen van ouders en jongvolwassenen zijn: Wie ben ik? Hoe maak ik keuzes? Waarom weet ik niet wat ik wil? Hoe ga ik om met een vol hoofd? Hoe ga ik om met de emoties van anderen? Waarom blijf ik bepaalde problemen houden? Waarom moet ik altijd op mijn energie letten terwijl anderen energiek en fit lijken? Waarom voel ik zoveel? Waarom zien anderen mij niet? Hoe laat ik mijn leven met mij meebewegen in plaats van tegen de stroom in te roeien? Human Design is een standaard onderdeel in de trajecten: "Het cadeau van mijn kind" (voor ouders) en "Op een fijne manier weer jezelf zijn" (voor jongvolwassenen) . Het is een geweldige tool voor meer zelfkennis en zelfontwikkeling. Het geeft je rust, omdat je je bewust wordt waarom dingen zo lopen in je leven en hoe jij daarmee om kunt gaan. Je hebt geleerd en misschien geoefend dat je jezelf energetisch moet afschermen als je gevoelig bent en/of dat je grenzen moet leren stellen. Maar dat gaat veel makkelijker als je leert je eigen unieke energie te volgen en je eigen ruimte in te nemen. Dan loop je gewoon op je pad. Je kunt hier ook losse readingen boeken, los van een coachingstraject of coachingsessies. De readingen worden zowel in mijn praktijk als online gegeven. Ik werk met een toolbox waarmee we via kaartjes jouw chart stap voor stap gaan doorlopen. Deze kaartjes kan ik in een reader laten drukken als je dat wilt.
door Marie-Rose Kuypers-Laurensse 24 januari 2024
Wat als je kind je dood wenst?
door Marie-Rose Kuypers 6 september 2023
Op zoek naar vrije keuzes
door Marie-Rose 4 april 2023
Pfff... ik kan niet meer!
door info 7 november 2022
Over de peuterfase in de ouder.
door Marie-Rose 11 mei 2022
Hé… hier lees je misschien iets nieuws! Dus als je strijd hebt met je zoon of dochter over: “Ruim je kamer eens op”, en : “Nee, je mag geen snoep voor het eten”, gaat dat over jezelf? Welnee… kinderen proberen dingen uit en dat is heel normaal. Hoe vaak probeerden we vroeger de afwas te ontlopen? En iets aan je vader te vragen, terwijl je moeder het net verboden had? Hoe vaak probeerde je niet aan je bedtijd te ontkomen? Heel gezond gedrag, zou ik zeggen. De strijd waar het hier over gaat, gaat een laagje dieper. Die gaat over de problemen met jouw kind, een situatie waardoor jij je ondertussen behoorlijk verdrietig, radeloos of moedeloos voelt. En een kamer opruimen kan wel een probleem voor je zijn, maar wat je hierin raakt is onderdeel van iets groters. Bijvoorbeeld dat je het gevoel hebt, dat je kind over het algemeen niet kan ordenen, dat je vaak honderd keer iets moet zeggen en het gewoon niet doet. Of dat je zoon of dochter het eigenlijk zelf niet voor elkaar krijgt. In mijn werk als Kindertolk® vertaal ik de letterlijke woorden van ouders. Als ik in een intakegesprek aan ouders vraag om woorden te geven aan de strijd met hun kind, dan noemen ze zichzelf nogal eens MACHTELOOS. Ik hoor dan bijvoorbeeld: “Het put me uit.” “Ik weet het echt niet meer.” “Mijn geduld is op.” “Ik heb last van een schuldgevoel.” “Ik krijg er geen contact mee.” Ook vraag ik woorden te geven aan hun zoon of dochter. Als je met jouw kind strijdt, als het gedrag jou zo raakt, wie is je kind dan? Hoe gedraagt hij of zij zich dan? De typering die dan nogal eens genoemd wordt, zowel bij kleine als bij grote kinderen is: Mijn zoon of dochter is BOOS, GEFRUSTREERD OF DWARS. Ik geef een voorbeeld van een paar zinnen uit een intakegesprek: “Mijn zoon is gefrustreerd en boos.” “Hij vindt momenteel geen aansluiting.” “Hij voelt zich niet begrepen.” “Reageert soms heel gevoelig en aanvallend.“ “Hij heeft last van nachtmerries.” De MACHTELOZE moeder strijdt met een BOOS en GEFRUSTREERD kind. Ik zoek het verhaal achter deze woorden door ze letterlijk te vertalen naar het proces IN de ouder. Moeder voert namelijk een strijd IN zichzelf: De moeder zelf voelt zich machteloos en strijdt tegen een boos, gefrustreerd gevoel, tegen een gevoel dat ook in haar zelf zit. De tekst die over haar zoon gaat, geef ik vertaald terug in de terugkoppelingsbijeenkomst. In dat gesprek gaat de tekst over de strijd die moeder in haarzelf voert. Dat gaat zo: “Diep van binnen ben ik gefrustreerd en boos. Ik vind momenteel geen aansluiting. Ik voel me niet begrepen. Ik kan soms heel gevoelig en aanvallend reageren. En onbewust leeft er nog een nachtmerrie in mij.” Of ik kan dezelfde woorden ook vertalen naar vroeger: “Diep van binnen was ik gefrustreerd en boos. Ik vond geen aansluiting. Ik voelde me niet begrepen. Ik reageerde daardoor soms heel gevoelig en aanvallend.” En ik vraag: wat is nog de nachtmerrie in deze ouder? Wat houdt haar nog wakker? Dan ben ik benieuwd welke vertaling de ouder het meest raakt. Die over nu, of die over vroeger. Ik weet inmiddels dat beide vertalingen kloppen. Maar welke komt het meest binnen? Welke herinneringen komen naar boven? Welke strijd voerde deze moeder als kind? Dan komt bijvoorbeeld het verhaal hoe machteloos zij zich zelf voelde ten opzichte van HAAR boze, gefrustreerde moeder. Haar moeder die zich ook niet gezien voelde. Of die graag had willen studeren, maar voor een groot gezin moest zorgen. Of die terugkerende figuurlijke nachtmerries heeft over een overleden kind, die dus een overleden broer van moeder is, waar niet meer over werd gesproken. Jouw tijdens het intakegesprek vertaalde letterlijke woorden over jouw kind, kan je dus ook verstaan als de vervangende woorden over jezelf en vaak zelfs ook nog over je vader of moeder. Dus de strijd met je kind, vertaal ik naar de strijd in jezelf en deze strijd kan je herleiden naar de strijd die jij ooit zelf hebt gevoerd. Je kind laat je zien, spiegelt aan jou, dat deze strijd opgelost mag worden. Als je dit als een kans ziet, is het een groot cadeau. Voor jouw kind, voor jou zelf, voor je hele gezin en zelfs voor je ouders. Van welk onderwerp zou jij voorbeelden willen horen? Laat het me weten! In een kennismakingsbijeenkomst neem ik de tijd om in te gaan over op jouw specifieke situatie. Op mijn site lees je de inhoud van deze bijeenkomst. Heb je nu het gevoel: Dus het ligt aan mij? Lees dan mijn vorige blog eens met deze titel.
door Marie-Rose Kuypers 10 maart 2022
De spiegelende band gaat over ont-wikkelen.
door info 7 mei 2020
Wat wens je jouw kind? Tja, als het niet zo fijn loopt met jouw zoon of dochter, dan kan je iedere keer weer geraakt worden. Je kunt je verdrietig, boos, machteloos of zelfs wanhopig voelen. Je wilt het beste voor jouw zoon of dochter toch? En oh.. wat kan jouw kind je raken, je bent het kwetsbaarst als het om jouw eigen zoon of dochter gaat. Zij zijn een deel van jou en je hebt er ALLES voor over dat het beter gaat. Als Kindertolk® werk ik met de letterlijke tekst van ouders. Ik vertaal jouw woorden. Ik ben slechts een tussenstation zeg ik wel eens… Jij, als ouder, vertelt jouw verhaal en ik schrijf alle woorden letterlijk op. Door jouw woorden te vertalen geef ik jou de antwoorden terug, die over jouw zoon of dochter gaan. En dat vind ik nog steeds een prachtige manier van werken. De antwoorden komen uit jezelf. Hoe mooi is dat? Jouw zoon of dochter laat jou zien wat er onbewust in jou speelt en waarin jij je als ouder, mag verder ont-wikkelen. Om je eens te laten ervaren hoe dat werkt, kan je zelf eens kort vertalen! Schrijf eens op wat je jouw kind wenst: “Ik wens mijn zoon/dochter dat……” Bijvoorbeeld: “Ik wens Bart dat hij mag zijn wie hij is en dat hij goed is zoals hij is” Heb je jouw wens voor jouw kind opgeschreven? Nu gaan we de naam van jouw kind (of hij/zij) vervangen door IK/ MIJ/MEZELF. Als ik het voorbeeld vertaal, dan staat er: “Ik wens mezelf dat IK mag zijn wie IK ben en dat IK goed ben zoals IK ben.” Heb je jouw zin vertaald? Raakt de zin jou? Komt hij binnen? Of herinnert je de zin aan vroeger? Kan je je voorstellen dat een Kindertolk®, door woorden te vertalen, zo snel bij de kern van het probleem komt? Doe hetzelfde eens met de hulpvraag voor jouw zoon of dochter… “Hoe kan ik mijn zoon/dochter…..?” Bijvoorbeeld: “Hoe kan ik Lieke helpen dat ze niet meer zo snel boos wordt?” Heb je jouw hulpvraag voor jouw zoon of dochter opgeschreven? Nu doe je weer hetzelfde! Je vervangt de naam van jouw zoon of dochter door IK of MIJ/MEZELF Dus het vertaalde voorbeeld wordt: “Hoe kan ik mezelf helpen dat ik niet meer zo snel boos word?” Het kan zijn dat je gedrag hebt opgeschreven dat je graag anders zou zien: “Hoe kan ik ervoor zorgen dat de ontlastingsproblemen van mijn zoon of dochter oplossen? “ Of misschien gaat het over hoofdpijn, problemen met zwemmen, niet naar school willen, tics enz. Dat zijn specifieke onderwerpen waar ik op doorvraag. Bij ontlastingsproblemen ga ik bijvoorbeeld op zoek naar: Wat mag zich figuurlijk ont-lasten in de ouder? Wat houdt de vader of moeder op, wat mag ont-last worden? Bij hoofdpijn problemen: Heeft de ouder een vol hoofd, waar piekert de ouder nog over waar hij of zij zich mee pijnigt? Bij tics ga ik op zoek, wat zich in de ouder repeteert en herhaalt… Bij problemen met naar school gaan: Waar heeft de ouder problemen met naar zijn of haar leerschool te gaan…Wat mag de ouder gaan leren? Interessant hè, om zo naar problemen te kijken? En echt… de Kindertolk®methodiek werkt zo snel door! Ik vraag in het begin van een Kindertolk®bijeenkomst aan ouder(s) een emotiecijfer te geven: Hoe erg ervaar je het probleem met jouw kind? 0= ik ben er dag en nacht mee bezig en 10= ik ervaar geen problemen meer. 95% van de ouders ervaren een 3 of een 4 bij binnenkomst en na 6 bijeenkomsten gaan ze met een 8 of 9 naar buiten. Geloof me, Daar doe ik het voor! Weet je, als je als ouder bewust bent wat het probleem is, dan kan je er wel op handelen. Maar problemen die terugkomen, blijven raken, zijn problemen waar jij je als ouder niet bewust van bent. En jouw zoon of dochter laat zien, dat jij je er bewust van mag worden. Want dan lossen de problemen zich weer op! Problemen die onbewust spelen en niet opgelost worden, zullen zich verergeren. Kinderen gaan je steeds meer een spiegel voorhouden, zodat je er wel iets mee MOET doen. Ik geloof dat kinderen het nodig hebben dat ze gezien worden in de kern die ze in wezen zijn! Dat ze goed zijn zoals ze zijn en dat ze ons vertrouwen nodig hebben. Ben jij een ouder die graag van de problemen met jouw zoon of dochter af wil, weer rust wil hebben in jouw gezin, opluchting, overzicht en ont-spanning wil ervaren? Meld je dan HIER aan voor het Kennismakingspakket en ervaar wat de Kindertolk®methodiek voor je kan doen... en krijg ook alvast de eerste inzichten!
door info 25 oktober 2019
Klik op onderstaande link als je voortaan mijn nieuwsbrief wilt ontvangen! https://laposta.nl/f/ssm8opn8ma0u
Share by: